كيف تصبح رجل بيع ناجح ؟؟ خطوات النجاح في مجال البيع

 


واحد من أهم الأسئلة إللى دائمآ بتسألها من شباب كتير سواء شغالين في مجال البيع أو لسه بيفكروا أنهم يدخلوا المجال ده ولكن بيكونوا مش عارفين الطريق

السؤال ده هو " أعمل إيه علشان أكون رجل بيع شاطر "

الحقيقة في حاجات كتيرة جدآ تقدر من خلالها إنك تكون رجل بيع شاطر و النهاردة هقولك على خلاصة خبرات وتجارب كتيرة جدآ في مجال البيع تقدر من خلالها إنك تكون رجل بيع شاطر وتحقق نجاحات كبيرة جدآ في المجال ده ولكن قبل ما اقولك على الحاجات دي اتمنى انك تمشي بقاعدة مهمة في حياتك العملية في مجال البيع.

القاعدة دى برضوا عبارة عن مبدأ حقيقي مهم يخليك مدرك حقيقية العمل في مجال البيع المبدأ بيقول خلى شغلك وأرقامك هي التى تتحدث عنك أكثر من حديثك عن نفسك واحذر انك تقع في فخ المقارنة لأى شكل من الأشكال لان العمل في مجال البيع بيحتاج إلى تركيز وصبر وفهم لمعطيات كتير جدآ مش هتقدر من غير فهمها إنك تحقق حاجه في المجال ده.

🏅تعالي بقي دلوقتى اقولك تعمل ايه علشان تكون رجل بيع ناجح🏅

1️⃣اهتم بالتفاصيل واتبع هذه القاعدة التى تقول sales is details

2️⃣كون قاعدة بيانات ومعلومات عن السوق,والمنافسين عن الاهداف وال history الخاصة بالكيان الذى تعمل به عن المنتجات والخدمات التى تقدمها شركتك عن العملاء وثقافتهم وهكذا.

3️⃣اهتم بالمنافع التى ستعود على عملائك وادرسها جيدا لان المنافع هى التى تباع.

4️⃣المصداقية مع العميل اقصر الطرق لتحقيق الاهداف ولا تبيع بالكذب او الخداع.

5️⃣خلى عندك نظرة تفائل مهما صعب عليك الامر, انجح البائعين على مستوى العالم نجحوا بفضل نظرتهم المتفائلة والبعد عن السلبية والتشاؤم وإعلم ان 80% من اسباب نجاح افضل رجال البيع بسبب نظرتهم المتفائلة و 20% يرجع الى استعدادهم للنجاح.





6️⃣اهتم بمظهرك الشخصى فانت اول شئ يراه العميل قبل المنتجات او الخدمات كن سفيرا متميزا واترك بصمتك بالشكل الذى يمكنك من ترك اثر ايجابى عند عملائك ولا تنسى ان النظافة من الايمان.

7️⃣استمع كثيرا وتحدث قليلا لا تعتقد ان مجال البيع هو مجال الكلام الكثير هذا من الاعتقادات الخطأ التى يجب ان تتجنبها البائع المتميز هو من يسمع ويفهم احتياجات العميل ويلبى رغباته وفق هذه الاحتياجات.

8️⃣استثمر فى نفسك خلى عندك يقين ان اى مبلغ تدفعه لتطوير نفسك فى مجال عملك هو استثمار حقيقى ادخر 10% من دخلك لهذا البند.

9️⃣اهتم بالتخطيط الجيد لعملية البيع هذا التخطيط يسهل عليك تنفيذ عملية البيع بنسبة لا تقل عن 30% لذلك يعتبر البيع عملية منظمه وليست عشوائية بالبلدى كده انت تكسب والعميل يكسب.

🔟لا تنشغل عن عملائك بأشياء جانبية واهتم بالعميل وبمشاكله واعتراضاته فتعتبر هذه المشاكل او الاستفسارات او الاعتراضات فرص حقيقية يمكن استغلالها.



وبكده أكون وضعت بين إيديك عشرة عناصر مهمة جدآ حتى تكون رجل بيع ناجح وبمجرد ما تبدأ في تطبيق هذه العناصر ستكون وضعك قدميك على بداية الطريق للنجاح في مجال البيع 💪

ومنتظر منك تقول لنا في التعليقات إلى أى مدي تري أن هذه العناصر لها تأثير إيجابي في نجاحك في مجال البيع؟

تحياتي
كريم محسن

=================================================

احنا موجودين في كل المنصات عشان نوصلكم المعلومة اللي تفديكم في شغلكم او الابتسامة اللي بتساعدنا في مواجهة الظروف الصعبة او يارب يجعلنا سبب في انك تلاقي وظيفة
مستنينكم



***********************


***********************

إرسال تعليق

1 تعليقات